B2B,  Kutatás,  Menedzsment,  Vélemény

Mihez kezdjünk az értékrenddel?

Emocionális, vagy racionális vagy?

Gyakran hangoztatott – általam tévesnek tartott – gondolat, hogy az ellentétek vonzzák egymást. Soha nem tudta visszaigazolni az életem ezt a közhelyet. Mind az emberi, mind az üzleti kapcsolataim akkor működtek jól, és tartottak sokáig, ha közös értékrendünk volt a partneremmel. Ezekben az esetekben az alapvető dolgok maguktól értetődően működtek. Több volt mindkettőnkben a türelem és a tolerancia is, ha esetleg a másik hibázott.

Gyakran gondoljuk azt a B2B szektorban dolgozva, hogy a döntéseink túlnyomó részt racionálisak. Szigorú szabályok mentén mozogva alkotunk véleményt egy termékről vagy szolgáltatásról. Mindenhez célokat rendelünk, a célokhoz pedig mérőszámokat, amiket heti, havi rendszerességgel ellenőrzünk, hogy tudjuk, merre járunk. Kiemelkedő fontosságú az üzlet világában a reális célok meghatározása. Ezekhez stratégiát kell rendelni és végül követni a folyamatot, hogy visszajelzést szerezzünk a teljesítményünkről. Legtöbben valamilyen KPI eszközt használnuk, de nem egyszer láttam már saját célra fejlesztett, egyszerű és felhasználóbarát rendszereket, amik eleget tettek a tulajdonosaik elvárásának. Ezek a módszerek szükségesek, de nem zárják ki a szubjektív vélemény alkotást. Ha a számok emberének vallod magad, igyekezz a következő kérdésre őszintén válaszolni!

Mennyire befolyásolja a döntéseidet a szimpátia?

Ha úgy látod, hogy ezt a tényezőt ki tudod zárni, akkor elárulom, hogy a kisebbik egy harmadba tartozol. A Harvard Business Review által közölt tanulmány nem kevesebbet állít, mint hogy a B2B szektorban dolgozó vezetők 64%-a azt vallja, hogy egy márkához való viszonyát alapvetően a márkával közös értékrend határozza meg.

A közös értékrend a szimpátia egyik alappillére. Magában hordozza az együvé tartozás érzését, ami megnyugtat, bizalommal tölt el és nyitottabbá tesz. Egy ilyen kapcsolatban lényegesebben könnyebben, őszintébben, bizalmasabban kommunikálunk.

A márkánk a cégünk személyisége. Alapszabály lett az üzletben a 21. századra, hogy képviselni kell valamit, valahová le kell tenni a garast, ha az ember nem akar beleszürkülni a piacba. Fogadd el a tényt, hogy nem lehet mindenki a te ügyfeled. Akivel egy húron tudsz pendülni, azt sokkal jobban becsüld meg, mint valaha, mert bizalomból hiány van.