B2B,  Branding

Mi az a B2B márka?

Mindenki márka építésén fáradozik? Igen, bár sokan nem is tudnak róla! Egy márka felépítése időt igényel. Összetett folyamatról van szó, aminek az elemei egy irányba haladva hozzák létre a brandet. Nagyon sokan tévesen értelmezik a márka, vagy márkaépítés jelentését. Tegyünk a helyére néhány dolgot! A márka nem azonos az arculattal. Fontos a logó és a szlogen. Létszükséglet, hogy valahogy megkülönböztessük magunkat a megjelenésünkben a versenytársainktól. Játszunk a színekkel, a betűkkel. Az arculat az üzenetünk része, de ez még nem a márka. Az is látszik, hogy a márka nem marketing tevékenység. A marketing eszköz, amivel eladást generálunk, vevőkört építünk, adatokat elemzünk és teljesítményt mérünk. Stratégiát alkotunk, és komplex módon igyekszünk megérteni a vevőinket. A márka nem sales. Bár a jól összehangolt értékesítési tevékenység, a megfelelő módon kiválasztott értékesítők építhetik a márkánkat. A megbeszéléseik során márka-nagykövetként működnek. Az elhivatottságuk bizalmat építhet a vevőkben. A közösségi oldalaikon okosan elhelyezett bejegyzések jót tehetnek a cégünknek. Az érem másik oldala azonban, hogy az értékesítők közül sajnos kevesen értik és látják a márkaépítési stratégiánkat. Miután a munkáltató és az ügyfél között gyakran pengeélen táncolnak, elkövethetnek olyan kommunikációs hibákat, ami nem használ a brandnek. A márkázás nem PR. Bár a PR kommunikációban egyre jelentősebb szerepet tölt be, ennek ellenére ez is csak egy eszköz, amit lehet jól és hatékonyan, valamint lehet rosszul és ártalmasan is használni. A vállalkozások jelentős hányada két esetben használja a PR eszközeit. Elsősorban akkor, ha az amúgy nem túl jól összetákolt üzenetet igyekszik megmagyarázni a piacának. Fizetett felületként cikkekben fejtegeti azt, amit jó esetben nem kellene. A végére odakerül az (X), hogy mindenki lássa, hogy ezért a vergődésért valaki pénzt is adott. Felesleges időt és energiát pazarolni az ilyen hirdetésekre. Ez 20 éve még működött, da ma már más szelek fújnak. Ha egy üzenet a maga egyszerűségében nem működik, azt meg kell változtatni. Jót meg kommenteljen rólad az ügyfeled. Másodsorban akkor kerül elő a PR, ha valami gríz van. Kiderül a simli és krízis alakul ki. Ilyenkor már hiába akarunk márkát építeni. Kénytelenek vagyunk letérni a kijelölt útról, hogy alkalmazkodva a kialakult helyzethez, mentsük azt, ami még menthető. Ez van, ha megváltoznak a prioritások… A márkázás nem egy weboldal. Bár kétségtelen, hogy a 21. században online jelenlét nélkül nem lehet megmaradni a piacon. Egy statikus oldal azonban, amin két éve nem történt változtatás, majdnem a nullával egyenlő. Ma már egy vállalati weboldalon is tartalmat kell szolgáltatni. Ha web fejlesztésről van szó, akkor egyre többször találkozunk a felhasználói élmény fogalmával. Ez szintén tervezhető és fontos helyet foglal el a márkaépítésben, de a felhasználói élmény fejlesztése, a UX sem márkázás. A tartalom szintén nem brand. Szükséges, de nem elég. Ha a webes megjelenés frissítésére, naprakészségére gondolok, akkor elengedhetetlen a tartalom menedzsment. Itt persze nem lesz elég a vállalti híradó, ha márkát akarunk építeni. Ha az oldalunk szépen beszámol az új termékekről, szolgáltatásokról, és esetleg a személyi változásokról, az lehet fontos, vagy kevésbé fontos információ a már meglévő vevőidnek. Amennyiben új ügyfeleket szeretnél, el kell érned, hogy beszéljenek, és írjanak rólad. Lehetőleg az jelenjen meg, hogy amit csinálsz az megbízható, friss, és teljesen különbözik a megszokottól. Ezt már csak át kell helyezni a saját felületeidre. A brand nem dizájn, bár része annak. Ha következetesen használunk formákat, színeket a termékeink megjelenésében, a dizájn a márka szerves részévé fog válni. Gondolj csak a Coca-Cola palackjára! Akkor mégis mi a B2B márka? A fentiek fontos eszközök, hogy saját márkád legyen, de azt meg kell értened, hogy a márka úgy a tied, hogy fizikailag nem birtokolsz belőle semmit. A márkád a vevőid, ügyfeleid fejében leképeződő valóság rólad. Ez lesz a céged személyisége. Arra kell törekedned, hogy ez a képzet a lehetőségekhez képest mindenki fejében ugyanoda kerüljön, mindenki ugyanolyan érzeteket kapcsoljon hozzá, és ugyanolyan attitűdöt mutasson, ha a márkáddal találkozik. Működnie kell az imázs-traszfernek. Nem árt az sem, ha összetéveszthetetlen vagy. A márka nem lehet rövidtávú cél. Nem lehet a vállalattól és a benne dolgozó emberektől független. Összehangolt működést igényel a különböző területek között. A B2B szektorban a márka gyakran egy ember ötleteivel és kreativitásával indul. A felépítése azonban mindennapos, fáradhatatlan, áldozatos munkát kíván minden érintettől, és ha sikerül felépíteni a brandet, az a jutalom a nap végén. Egyszerűnek tűnik, nem?