A márkám én vagyok!
A márkaépítésnek, vagy brandingnek, különösen a B2B szektor tekintetében, nincs túl gazdag hazai szakirodalma. Amit találni lehet, az sokszor igen bonyolult egy laikus számára, és sokszor idejét múlt. Az alapigazságok – ha úgy tetszik a vastörvények – ugyan nem változtak, de a kommunikációs tér, valamint a környezet, amiben boldogulnunk kell, jelentősen átalakult.
Ha ránézünk a hazai vállalkozói piacra, azt látjuk, hogy az elmúlt években több vállalkozást törölnek, mint amennyi elindul. Érdekes módon azonban van egy köre a vállalkozásoknak, ami dinamikusan növekszik. Ők pedig az egyéni vállalkozók. Az Opten adatai szerint 2017-ben 70000 egyéni vállalkozó vágott neki annak, hogy sikerre vigye az elképzeléseit. A paletta meglehetősen színes. A pékektől az orvosokig minden szakma reprezentálja magát. Közöttük vannak a jövő sikeres cégvezetői, cég tulajdonosai. Amint egy vállalkozó kinövi az egyszerűsített adózás különböző formáit, társaságot fog alapítani, amiben továbbviszi azt a tudást, tapasztalatot és nem utolsó sorban ügyfélkört, amit addig megszerzett. Annak ellenére, hogy általánosságban csökken a vállalkozások száma, mégis az ember úgy érzi, hogy igenis pezseg ez a terület.
Minden negyedik aktív magyarra jut egy vállalkozás
A KSH adati szerint 2017-ben hazánkban nagyságrendileg 1,7 millió vállalkozás működött. Az a benyomásunk alakul ki, hogy az aktív korúak jelentős része vagy így, vagy úgy, de valamilyen formában vállalkozik hazánkban.
Persze az érzetünk egy kicsit csal, hiszen a munkavállalási korú népesség Magyarországon körülbelül 6,25 millió fő. Így „csak” minden negyedik aktív magyarra jut egy vállalkozás. Ennek is egy jelentős része inaktív, vagy csak másodállásként funkcionál.
Ahogy egy egyéni vállalkozó esetében nehéz elválasztani a márkát az embertől, a legtöbb vállalkozásra a kezdeti időszakban (a társasági formától és az alkalmazottak számától függetlenül) jellemző, hogy az alapító személyisége határozza meg a céget. Általában nem beszélhetünk tudatos márkaépítésről egy fiatal vállalat, vagy egy induló vállalkozás esetében. Beszélhetünk ugyanakkor kialakuló véleményekről, szakmai elismerésről, az alapítót tarthatjuk jó, vagy rossz embernek, megvizsgálhatjuk a vállalkozás piacon elfoglalt helyét. Összességében véve kialakul a tudatunkban egy kép, anélkül, hogy ezt márkának hívnánk. Pedig ez az.
Hogyan lesz a vállalkozóból márka?
A cégünk megalapításával akarva, akaratlanul elindulunk a márkaépítésnek nevezett úton. Azt be kell látnia minden vállalkozónak, hogy amint piacra lép, valamilyen hatást gyakorol a környezetére. Elismerhetik, elutasíthatják, rajonghatnak érte. Helyet foglal a vevői fejében. Márkát tudatosan építeni már a kezdetektől érdemes, és bármikor el lehet kezdeni dolgozni rajta.
Voltak, és vannak vállalkozások, akik egy nagy álmot építettek föl egy garázsból indulva. A legendásan sikeres cégek az alapító személyiségéből fakadó vízió által lettek óriások. Az ő egyéniségük és látnoki képességük határozta, határozza meg a vállalatot. Gondoljunk csak Steve Jobsra és az Applere, Bill Gatesre és a Microsoftra, vagy Elon Muskra és a Teslara.
Rögtön ki lehet jelenteni persze, hogy egy kisvállalkozás nagyon más pálya – legyen szó akár szolgáltatásról, vagy gyártásról – és az árbevételeket vizsgálva ez igaz. Azonban minden vállalkozásban meghatározó az alapító, vagy alapítók gondolkodása, hite, elhivatottsága, víziója. A vállalat identitása a kezdetekkor egybeforr az alapító személyiségével. Ő lesz a szikra, ami be fogja indítani a motort. Ez lesz az, ami először a fejünkben megjelenik a vállalatról. A vízió és a hit lesz az, amiért egy vállalkozást elkezdünk kedvelni, tisztelni, és elkezdünk benne bízni.
Egy B2B márka ezen az úton a personal brandinggel indul, aztán egy ponton az üzenet, az akarat, valamint a nagy álom egy irányba áll és létrejön a márka. Hiszem, hogy ez a folyamat befolyásolható, gyorsítható és irányítható a megfelelő stratégiával.
Egy „megrágott alma” segíthet már az elején is, de a márkám a kezdetekkor én vagyok. A nagy utazás pedig az akarattal és a hittel indul.